کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 528
نام کتاب: الاتحاف بحب الاشراف
مصنف: عبدالله الشبراوی
موضوع: حدیث عامه BP117
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: S-31-2-16
تعریف کتاب: الإتْحاف بِحُبّ الأشْراف، کتابی در شرح حال خاندان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) تألیف جمال الدین ابومحمد عبدالله بن محمد بن عامر شبراوی از عالمان اهل سنت الازهر قاهره. او در این کتاب، نام ائمه معصومین و ابواب مختص به هر امام را به شیوه‌ای خاص بیان می‌کند.

مؤلف ابتدا به بیان احادیثی درباره مقام و منزلت اهل بیت و ذریه پیامبر(ص) می‌پردازد.

سپس شرح حال امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را محور قرار داده و به صورت مفصل درباره آن دو امام سخن گفته است.

در ادامه، فصلی را به بیان جواز و عدم جواز لعن یزید اختصاص داده و با نقل قول گروهی از عالمان اهل سنت از کنار آن گذشته و در همان باب، تاریخ کربلا را پی می‌گیرد.

مؤلف به جهت سکونت در قاهره و اهمیت مشهد الرأس و کرامات مقام منسوب به سرِ مقدس امام حسین(ع) بابی را به این محل اختصاص داده است.

باب پنجم کتاب درباره بقیه خانواده پیامبر(ص) و ائمه سخن می‌گوید و مؤلف همه را ذیل یک باب جمع کرده است. او درباره پدر، مادر، همسر و دختر پیامبر(ص)، حسنین(ع)، زید بن حسن، حسن مثنی، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و به ترتیب ائمه شیعه تا امام زمان(عج) سخن گفته است. که در این کتاب ذیل بحث از امام دوازدهم با عنوان حجت و به قول شیعه، مهدی منتظر(عج) یاد شده ولی مؤلف می‌گوید این نظر شیعه درست نیست و او مهدی نیست. مهدی اگر چه از اهل بیت است ولی عمر طولانی ندارد و بعداً متولد خواهد شد.