کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 548
نام کتاب: الامان من اخطار الاسفار و الازمان
مصنف: علی بن طاووس
موضوع: اخلاق اسلامی BP247
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: A-9-1-2
تعریف کتاب: اَلْأمان مِنْ أخْطارِ الأسْفارِ و الأزْمان یا اَمانُ الاخْطار اثر سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ق)، در موضوع ادعیه، آداب سفر و راه علاج امراض در سفر است. این اثر اولین کتاب در موضوع خود و به زبان عربی است. «آداب سفر در فرهنگ نیایش»، ترجمه فارسی این کتاب است.

مصنف، کتاب الأمان را به ۱۳ باب تقسیم کرده و در هر باب فصول متعددی گنجانده است. در ابتدای کتاب نیز فهرست تفصیلی مطالب کتاب را ذکر کرده تا دسترسی به مطالب آن در آسان گردد.

از جمله محتویات کتاب الأمان کتاب «برء الساعة محمد بن زکریای رازی» و کتاب «قسطا بن لوقای یونانی» است که به طور کامل در دو باب از کتاب ذکر شده‌اند.

کتاب «برء الساعة» راه علاج فوری بعضی از بیماری‌ها است که مصنف به آنها دست یافته، مانند: زکام، سردرد، چشم درد و...

کتاب «قسطا بن لوقا» هم شامل انواع بیماری‌هایی است که ممکن است در مسافرت برای انسان پیش بیاید و راه درمان آنها و اوقات مناسب برای خوردن و آشامیدن و استراحت در مسافرتها را ذکر کرده است.

ابواب کتاب
بخش اوّل: چگونگی تصمیم‌گیری و نیت برای سفر و آنچه مسافر پیش از خروج از منزل بدان نیاز دارد. (شامل ۱۵ فصل)
بخش دوم: در بیان آنچه انسان برای ایمنی از حوادث و آشفتگی‌های سفر با خود به همراه دارد. (شامل ۵ فصل)
بخش سوم: در بیان همسفران و زاد و توشه‌ای که باید همراه مسافر باشد. (شامل ۴ فصل)
بخش چهارم: در بیان آداب پوشیدن کفش و نعلین و برگرفتن اسلحه و وسایل ایمنی هنگام سفر.(شامل ۳ فصل)
بخش پنجم: تعویذهایی برای اسب‌سواران و مرکب‌هایشان تا از خطرات محفوظ بمانند. (شامل ۵ فصل)
بخش ششم: در بیان کتاب‌هایی که همراه داشتن آنها مسافر را بر عبادت یاری می‌دهد و موجب کامیابی بیشتر می‌گردد. (شامل ۱۳ فصل)
بخش هفتم: در بیان آداب و ادعیه بیرون آمدن از منزل به قصد مسافرت و آنچه در درگاه منزل و هنگام سوار شدن بر مرکب انجام می‌دهند. (شامل ۵ فصل)
بخش هشتم: دعاهای هنگام پیمودن راه و آنچه در دستیابی به توفیقات با اهمّیت مؤثّر است و نیز دعاهایی که از حوادث نگران‌کننده و از به تأخیر افتادن سفر جلوگیری می‌کند. (شامل ۳ فصل)
بخش نهم: مطالبی در آداب سفر با کشتی یا گذر مسافر در آن و بیان ملزوماتی که در این باب بر ما معلوم گشته است. (شامل ۲۵ فصل)
بخش دهم: دعاهایی که از ائمّه(ع) رسیده است و نیز آنچه ما انشا کردهایم برای هنگام فرود آمدن در منزلها و دعاهایی که به سبب آنها خود را از هراس و نگرانی حفظ می‌کنیم. (شامل ۱۵ فصل)
بخش یازدهم: آنچه ما خود تجربه کرده‌ایم و به صحّت نزدیک است. (شامل ۵ فصل)
خاتمه.