کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 564
نام کتاب: اعلام الدین فی صفات المومنین
مصنف: الحسن الدیلمی
موضوع: حدیث خاصه BP128
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: H-8-2-9
تعریف کتاب: أعْلامُ الدّین فی صِفاتِ المُؤمنین نوشته حسن بن محمد دیلمی، از علمای قرن هشتم هجری در موضوع اصول و فروع دین و فضائل و رذائل اخلاق و اعمال است. این کتاب، یکی از مآخذ بحارالانوار و مستدرک الوسائل است.

دیلمی، همان طور که در مقدمه إرشاد القلوب بیان کرده، هدفش موعظه و انذار و تبشیر بوده نه نوشتن کتاب علمی و فنی. این رویه علاوه بر ارشاد، در اعلام الدین هم به طور واضح به چشم میخورد. دیلمی در کتاب خود، کتاب البرهان علی ثبوت الایمان ابوالصلاح حلبی را به طور کامل نقل کرده است. ابوالصلاح در البرهان یک دوره اصول عقاید را در چند صفحه به صورت استدلالی بیان کرده است.

علاوه بر کتاب البرهان، کتاب الاربعون حدیثا ابن ودعان هم به صورت کامل در اعلام الدین آمده؛ البته چون روایات آن معروف بوده و در کتب روایی موجودند، اسناد روایات را کلا حذف کرده است. پس از آن، چهل حدیث هم از کتاب الخصال نقل کرده است.

دیلمی کتاب خود را طوری ترتیب داده که هر کس با مطالعه آن، یک دوره اصول و فروع دین را به صورت استدلالی و از راه روایات بیاموزد. او ابتدای کتاب خود را بحث اصول دین قرار داده و مباحثی مانند اثبات وجود خداوند از راههای عقلی، توحید، عدل، وجوب عصمت و راههای اثبات احکام شرعی را بیان کرده و پس از آن، کلمات مبسوطی از ائمه(ع) در باب توحید ذکر نموده است.

بحث علم و جهل و ارزش علم و عالم از دیدگاه روایات بحث بعدی کتاب است.

سپس عظمت قرآن و صفات مؤمن و اقسام مؤمنین را مفصلا بیان کرده است.

همچنین مواعظ و وصایایی از پیامبر(ص) و ائمه(ع) آورده و بحث تقریبا مفصلی از ثواب الاعمال و عقاب الاعمال به آن ضمیمه کرده است.

مؤلف در خاتمه کتاب می‌گوید: حال که بحث به اینجا رسید و کتاب به پایان خود نزدیک شد چند جمله نصیحت را حسن ختام کلام خود می‌نمایم. و نصایح و مواعظی را آمیخته با کلام امیر المؤمنین(ع) خطاب به همه خوانندگان می‌گوید.

در پایان کتاب نیز، چند جمله دعا به پیشگاه الهی عرضه می‌دارد و بدین سان کتاب سراسر موعظه و نصیحت خود را به پایان می‌برد.