کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 61
نام کتاب: تفسیر التستری
مصنف: ابو محمد سهل بن عبدالله التستری
موضوع: تفسیر القرآن BP69
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
2-7451-5564-4
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: «تفسیر التستری»، به زبان عربی ، تفسیری است عرفانی در مورد برخی از آیات قرآنی که در قرن سوم هجری به دست ابو محمد، سهل بن عبدالله تستری نوشته شده است.
محقق، در مقدمه، از زندگی مؤلف، آثار وی و تفسیر مورد بحث سخن گفته است. در خطبه کتاب، از ویژگی‌های جویندگان فهم قرآن و «بسم الله الرحمن الرحیم» بحث شده است.
از آرای تستری برمی آید که در تفسیر، قایل به «بطن داشتن» قرآن کریم است، اما سخت باطن گرا نیست. وی در مقدمه کوتاهی، معنای ظاهر، باطن، حد و مطلع را بیان داشته است و فرموده: «آیه‌ای نیست مگر آنکه ظاهری دارد و باطنی و حدی دارد و مطلعی. ظاهر، همان تلاوت آن است و باطن، فهم معانی آن و حد، حلال و حرام و احکام آیات و مطلع، اشراقاتی است که از سوی خداوند افاضه می‌شود. علم به ظاهر، فراشمول است و همگان از آن بهره مندند، ولی فهم باطن، ویژه خواص است».
در جای دیگر، از وی نقل شده است که: «خداوند، هیچ ولی‌ای را در امت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم برنگزید مگر آنکه ظاهر یا باطن قرآن را به او آموخت».
تفسیر تستری، متاثر از آرای عرفانی اوست و به مراتب اولیا و میزان دانش آنان به قرآن کریم عنایت دارد.