کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 611
نام کتاب: قلب سلیم
مصنف: آیة الله دستغیب ؛ ترجمه :‌ جامعة الزهراء (س)
موضوع: General
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: برخی گناهان آشکار و ظاهری است و برخی قلبی است که خطر نابودی این گروه دوم بیشتر است. انسانی که قبلا به کفر و نفاق و شرک و شک کشیده شده می تواند با ذکر و یاد خدا و توبه و انابه به حقیقت وجودی خود بر گردد. ولی کسی که گرفتار قساوت، ریاء، سمعه، عجب، کبر، سوء ظن، حقد، حسد، حب دنیا و عزم بر گناه و رضایت بر آن شده است خیلی بیشتر در معرض هلاکت است؛ زیرا این گناهان به قلب و درون آدمی بر می گردد و در آن ریشه می کند و هر چه عمیق تر باشد رهایی از آن مشکل تر خواهد بود.

این مجموعه به تشریح این گناهان و راه معالجه آن، همراه با ذکر حکایات آموزنده و شنیدنی از قرآن و حدیث پرداخته است.

این کتاب در بر دارنده دو بخش اعتقادی و اخلاقی است و پیوند میان این دو عملا نشان داده شده است . در بخش اعتقادی کفر و شرک و شک و نفاق به عنوان بیماری دل و قلب ذکر شده که باید با بر طرف کردن آنها به قلب بیمار به چنین امراضی شفا و زندگی بخشید .

در بخش اخلاق از قساوت قلب و عوامل دخیل در آن مانند گناه و پرخوری و پرگویی و پرخوابی و غفلت سخن به میان آمده و راه درمان قساوت قلب بیان شده و در باره بیماری های قلب مانند ریا و سمعه و عجب و تکبر و سوء ظن و حقد و حسد و و دوستی دنیا به تفصیل صحبت شده و برای این منظور آیات و روایات مناسب و حکایات شیرین و جالبی مطرح شده است .