کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 615
نام کتاب: الفائق فی غریب الحدیث ج1
مصنف: الزمخشری
موضوع: حدیث عامه BP117
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 4
شماره قفسه: S-30-3-16
تعریف کتاب: الفائق في غريب الحديث اثر محمود بن عمر زمخشرى، خلاصه‌اى از تلاش كسانى است كه در موضوع غريب الحديث از قرن دوم تا حيات مؤلف قلم زده‌اند. از آنجا كه كتاب در واقع شرح الفاظ غريب حديث نبوى مى‌باشد، لذا مى‌توان آن را معجم لغت روايى دانست، كه مؤلف با رجوع به كتب گذشتگان خود اين اثر گرانبها را نوشته است. وى در تشريح انگيزه‌اش از نگارش كتاب يادآور مى‌شود كه اگرچه آثار فراوانى در اين موضوع تألیف شده ولى اثرى كه از حيث ساختار نيكو، و از حيث محتوا به حقيقت نزديكتر باشد نوشته نشده است.

كتاب در چهار جلد تدوين شده است. مؤلف، ترجمه كلمات غريب از احاديث و آثار را بر اساس حروف الفبا و به ترتيب فاء الفعل مرتب كرده و ذيل هر حرف به تعداد حروف الفبا، باب ذكر كرده كه بابها بر اساس حرف عين الفعل مرتب شده است؛ مثلا ذيل حرف همزه بابهاى همزه مع الباء، همزه مع التاء، همزه مع الثاء و... جاى مى‌گيرند. لازم به ذكر است كه مؤلف فقط در فاء الفعل و عين الفعل ترتيب حروف الفبائى را رعايت كرده است؛ ولى در حرف سوم چنين مراعاتى در كار نيست؛ مثلا «علو» را قبل از «علم» و «أكل» را قبل از «أكد» ذكر كرده است. همچنين از اشعار، آيات و روايات نيز بهره برده است.

جلد اول:

شامل مقدمه‌اى از محقق كتاب آقاى ابراهيم شمس‌الدين است كه درباره ساختار كتاب و روش تألیف آن مطالبى ذكر كرده است. وى در ادامه به زندگينامه مؤلف پرداخته است. نويسنده نيز در مقدمه جايگاه زبان عربى و انگيزه تألیف را بيان كرده است.

در ادامه در هر يك از مجلدات كتاب به ترتيب واژگان تعدادى از حروف ذكر شده است.

در آخر مجلد سوم نيز خاتمه‌اى ذكر شده كه مؤلف زمان اتمام كتاب را اوائل ماه ربيع الآخر، سال 560 است ذكر كرده است.

جلد چهارم نيز حاوى فهارس كتاب است.