کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 630
نام کتاب: سعدالسعود للنفوس ( منضود من کتب وقف علی بن موسی بن طاووس )
مصنف: سید بن طاووس ؛ تحقیق : فارس تبریزیان ( الحسون )
موضوع: الحدیث
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-7007-17-5
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: سَعْدُ السُّعود کتابی به زبان عربی در علوم قرآنی نوشته سید علی بن طاووس حلی، (متوفای ۶۶۴ق). کتاب در موضوع چگونگی جمع‌آوری قرآن و تفسیر برخی از آیات و مشکلات قرآن به نقل از تفاسیر مختلف و جرح و تعدیل اقوال بزرگان پیرامون آیات قرآن کریم است. این اثر در اصل، فهرست کتاب‌های کتابخانه سید بن طاووس است که تنها بخش قرآن و تفاسیر آن در دست بوده و باقی آن از بین رفته است.

این کتاب دارای دو باب است و در هر باب فصل‌های متعدد وجود دارد. در هر فصل، مطلبی را از یکی از کتب کتابخانه خویش با ذکر خصوصیات نسخه و جلد و صفحه مورد نظر آورده است. در ذیل فصول مختلف نیز، بیانهایی پیرامون مطالب ذکر شده و در تأیید یا رد آنها از خود آورده است. همچنین در بسیاری موارد، قول گذشتگان را مورد مناقشه قرار داده و با استدلال، نظریه خود را اثبات می‌کند.

باب اول: این باب اختصاص دارد به انبیاء الهی و اخبار آنها و کتب آسمانی که از حضرت آدم و حوا شروع نموده و به حضرت عیسی(ع) ختم کرده است. در این بخش، شرحی مختصر از زندگی انبیاء(ع) نیز آمده است.
باب دوم: در این باب، هر فصل شامل ذکر قسمتی از یک کتاب تفسیری است که نزد سید موجود بوده است؛ به این صورت که ابتدا آیه مورد نظر ذکر شده، سپس تفسیر آن را در ذیل آیه آورده است