کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 676
نام کتاب: السلفیة بین اهل السنة و الامامیة
مصنف: محمد الکثیری
موضوع: امامت BP223
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: I-17-1-9
تعریف کتاب: كتاب السلفيه بين أهل السنة و الإمامية، مقارن 1417ق به زبان عربى در علم كلام نگارش يافته، مؤلف با مطالعات تطبيقى به نقد و تفسير سلفيه و تاريخ و پيشينه اين مذهب پرداخته، نظر اهل سنت و شيعه اماميه را در رد عقايد و افكار آنها مورد بررسى قراد داده است.


كتاب دو باب دارد، باب اول چهار فصل و باب دوم دو فصل؛ باب اول درباره پيشينه تاريخى و مذهبى سلفى‌ها است و در چند فصل به آن پرداخته شده است:
1. در تعريف سلفيه و حشويه و اهل سنت و شيعه اماميه.
2. در تعريف مذهب حنبلى و نقش سياست در گسترش مذاهب فقهى، احمد بن حنبل و عصر او، و مذهب فقهى و اصولى وى.
3. درباره تقى‌الدين ابوالعباس بن تيميه حرانى حنبلى، و نقش او در عقل‌گرايى حشويه و براه انداختن جنگ‌ها و فتنه‌ها بين مسلمانان و ارتباط او با تصوف.
4. درباره محمد بن عبدالوهاب نجدى حنبلى و قيام و عوت سلفيه حشويه در بلاد نجد. اين فصل بيشترين بخش كتاب را به خود اختصاص داده است، اعمال ضد انسانى و اسلامى وهابيت، جنگ‌ها و فتنه‌هاى اين فرقه متبدعه و مخالفت‌هاى علماى اهل سنت و اماميه مورد بررسى قرار گرفته، افكار، عقايد و عملكرد آنها در كشورهاى ديگرد مورد نقد و بررسى قرار گرفته، به دروغ‌هاى آنها بر ضد شيعه اشاره و تحريف كتب و مطالب متنوع و فراوان ديگرى را افشاء كرده است.
باب دوم: در مخالفت‌هاى اهل سنت و شيعه اماميه با سلفى‌ها كه دو فصل دارد:
1. به ديدگاه‌ها و عقايد اهل سنت در مقابل سلفى‌ها اشاره شده و بحث‌هاى مختلفى نظير عبادت، توسل، شفاعت و زيارة قبور را از منظر آنان نقد و بررسى كرده است.
2‌. ديدگاه‌ها و عقايد شيعه اماميه در مواجهه و مقابله با سلفى‌ها.
مؤلف ريشه‌هاى آن را در وقايع صدر اسلام نظير غصب فدك و رنج‌هاى شيعيان به دست امويين و عباسيين جستجو و تتبع كرده است. وى در خاتمه به نشر اكاذيب عليه جمهورى اسلامى ايران از سوى وهابى‌ها و رديه‌هاى مستبصرين عليه سلفى‌ها پرداخته و مطالب مفيدى را ارائه داده است.
مؤلف سيد محمد كثيرى، اهل مغرب است. وى در علم جامعه شناسى دينى تخصص دارد. مذهب او تا قبل از شروع تحقيقاتش مالكى بوده، اما با توجه به مطالب كتاب و دفاع او از تشيع در مقابل سلفى‌ها و قسمت آخر مقدمه‌اش كه دعوت به عقايد شيعه كرده و همگان را به دفاع و تبليغ ان دعوت كرده است، مذهب فعلى او تشيع است.