کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 724
نام کتاب: تحلیلی از زندگی امام رضا (ع)
مصنف: محمد جواد فضل الله ؛ تحقیق : سید محمد صادق عارف
موضوع: تاریخ و سیره
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-444-600-3
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: الامام الرضا علیه‌السلام، تاریخ و دِراسَة کتابی به زبان عربی تألیف سید محمدجواد فضل الله در تحلیل تاریخ زندگی سیاسی امام رضا(ع) و مسئله ولایتعهدی آن حضرت. در این کتاب همچنین برخی کتاب‌های منسوب به امام و مناظرات آن حضرت و روایات تفسیری و فقهی ایشان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این کتاب توسط محمدصادق عارف با عنوان «تحلیلی از زندگانی امام رضا علیه‌السلام» به فارسی ترجمه شده است.

کتاب در دو بخش تنظیم شده است:

بخش اول: زندگی امام رضا(ع) از نظر تاریخی
در این بخش، ویژگی‌های نَسبی و رفتاری امام(ع)، برخورد امام با واقفیه، خلفای معاصر با دوره امامت ایشان، مسئله ولایتعهدی امام رضا و حوادث پس از آن که به شهادت آن حضرت انجامید و در نهایت، موضع امام در قبال شورش‌های علوی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

بخش دوم: زندگی امام رضا(ع) از نظر فکری
در این بخش ابتدا آثار منسوب به امام(ع) همچون کتاب فقه رضوی، رساله ذهبیه در طبّ، صحیفة الرضا، محض الاسلام و علل ابن شاذان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه تعدادی از مناظرات امام رضا(ع) و همچنین برخی مسائل اعتقادی با تکیه بر روایات امام رضا ارائه می‌شود. در پایان این بخش نیز روایات تفسیری و سپس روایات فقهی امام مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.