کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 742
نام کتاب: مناقب علی بن ابی طالب (ع)
مصنف: ابی الحسن الواسطی المغازلی
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-8519-25-0
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: T-12-4-17
تعریف کتاب: مَناقِبُ الإمام عَلی بْن أبی طالب(ع) مشهور به مناقب اِبْن مَغازِلی در بیان مناقب امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع)، اثر ابوالحسن علی بن محمد جُلابی (م. ۴۸۳ق)، معروف به ابن مغازلی، محدث اهل سنت. ابن مغازلی در این کتاب بیشتر به فضائل علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و حسنین پرداخته و درباره دیگر ائمه به ندرت مطالبی نقل کرده است. ابن مغازلی در تالیف کتاب از منابع شیعه و اهل سنت استفاده کرده. این کتاب با نام مناقب اهل البیت هم منتشر شده است.

مؤلف در مقدمه، از اهل بیت و فضائل ایشان سخن گفته و تمسک به ولاء و محبت ایشان را راه درست و صحیح معرفی کرده و کوشیده است در جمع آوری فضائل ایشان تا اندازه‌ای که در توان داشته بکوشد. او این کتاب را به خزانه یکی از مخلصان و دوستداران اهل بیت اهدا کرده است.

عمده مباحث کتاب درباره فضائل امام علی(ع) است و مؤلف به مطالبی چون ولادت در کعبه، سبقت در پذیرش اسلام، بالا رفتن بر دوش پیامبر(ص) و احادیثی نظیر حدیث غدیر، حدیث منزلت، حدیث تمثیل علی(ع) به سوره توحید، حدیث مدینة العلم، حدیث رد شمس، حدیث طیر، حدیث سفینه، حدیث سد ابواب، حدیث ثقلین و حدیث وصایت اشاره کرده است. وی به آیاتی که درباره امام علی(ع) نازل شده -مانند آیه اکمال، آیه مباهله و آیه تطهیر- نیز پرداخته است.

ابن مغازلی همچنین احادیثی درباره شأن و مقام فاطمه زهرا(س) و ازدواج امام علی(ع) با آن حضرت و نیز احادیثی در فضائل امام حسن و امام حسین(ع) نقل کرده است.

مؤلف درباره دیگر ائمه به ندرت مطالبی نقل کرده است چنانکه درباره امام سجاد(ع) و امام صادق(ع) تنها یک گزارش آورده است.