کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 774
نام کتاب: تاریخ ابن خلدون ج1
مصنف: عبدالرحمن بن خلدون
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
2-7451-0448-9
تعداد جلد: 8
شماره قفسه: T-14-2-1
تعریف کتاب: تاريخ ابن خلدون المسمی ديوان المبتدأ و الخبر في أيام العرب و البربر‌ و من عاصرهم من ذوي الشأن الأكبر، معروف به «تاريخ ابن خلدون» یا «العبر»، اثر عبدالرحمن بن خلدون (732-‌808ق)، کتاب تاریخ عمومی از آغاز آفرینش تا زمان مؤلف است که به زبان عربی نوشته شده است.

در بعضی نسخ، نام کتاب، «تاريخ ابن خلدون المسمی العبر و ديوان المبتدأ...» ذکر شده است. ابن خلدون در آغاز کتاب درباره‌ وجه‌ تسمیه آن می‌نویسد: چون این کتاب شامل اخبار عرب و عجم و بَربَر، خواه شهرنشینان و خواه بادیه‌نشینان آنان و پرتوافکنی پیرامون دولت‌های بزرگ معاصر‌ آنان‌ است، آن‌ را بدین نام نامیدم.

این اثر از همان‌ زمان‌ تألیف‌ مورد توجه و ستایش صاحب‌نظران قرار گرفته است؛ اما شهرت و اعتبار‌ علمی ابن خلدون مرهون مقدمه و کتاب اول اوست که مجموعاً «مقدمه» نامیده می‌شود.‌ ابن‌ عمار‌ (یکی از شاگردان ابن خلدون) می‌گوید: مقدمه او (ابن خلدون) شامل همه علوم‌ است.‌ از بیان حقایق آن، زبان فصیحان روزگار ناتوان است و هرگز تاب و توان‌ ادای‌ حق آن را ندارند. به جانم سوگند، این کتاب از آن دسته کتاب‌هایی‌ است‌ که نامشان بیانگر محتوای وسیع و ارزنده آنها نیست، مانند کتاب «الأغاني» که‌ برخلاف‌ اسمش، همه چیز در آن هست و مانند «تاریخ بغداد» خطیب که در واقع، تنها‌ تاریخ‌ بغداد نیست، بلکه تاریخ عالم است، یا همچون کتاب «حلية الأولياء» تألیف‌ ابونعیم،‌ که گرچه مؤلفش آن را به این نام نامیده، اما مباحث مهم فراوانی در آن‌ هست.

همچنین دوستدار و معاصر ابن خلدون، یعنی‌ مقریزی‌ (م 845ق) تاریخ ابن خلدون را مورد ستایش قرار داده و درباره‌ مقدمه آن می‌گوید: نظیر آن نوشته‌ نشده‌ است‌ و به‌ندرت کسی می‌تواند چنین‌ اثری‌ پدید آورد.

تحقیق و تصحیح کتاب، توسط خلیل شحاده و سهیل زکار صورت گرفته است.

کتاب با مقدمه کوتاهی از خلیل شحاده آغاز و مطالب در هشت جلد (یک جلد مقدمه و هفت جلد مباحث کتاب)، تنظیم شده است. مباحث کتاب ابن خلدون شامل یک مقدمه و سه کتاب است.