کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 788
نام کتاب: درسنامه مهدویت
مصنف: خدامراد سلیمانیان
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
978-600-5221-88-6
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: T-13-4-13
تعریف کتاب: درسنامه مهدویت کتابی است چهار جلدی که با زبان فارسی به بررسی موضوع مهدویت از ابتدای شكل‌گیری تا حکومت جهانی می‌پردازد. این مجموعه اثر خدامراد سلیمیان است و انتشارات مؤسسه بنیاد فرهنگی مهدی موعود انتشار آن را به عهده داشته است.

جلد اول شامل: در این جلد مباحث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام را از آغاز تا هنگام به امامت رسیدن در ۱۴ درس تنظیم کرده که با درس ۱۵ که معرفی کتاب است یک مجموعه ۱۵ درسی شکل گرفته است. برخی از درس‌های این کتاب عبارتند از: اندیشه موعود در ادیان ابراهیمی، مهدویت در قرآن، مهدویت در منابع روایی شیعه مهدویت از نگاه اهل سنت، انحراف در مهدویت و نسب حضرت مهدی از آنجا که مخاطب این اثر عموم علاقه‌مندان است مطالب متناسب و قابل فهم ارائه شده است.
جلد دوم شامل: مباحث کلی غیبت، و پس از آن در درس‌ها به موضوعاتی چون فلسفه و علل غیبت، فواید امام غایب، غیبت صغرا و نیابت خاص، فرمایش‌های حضرت مهدی، بحث ارتباط با حضرت مهدی، زندگی حضرت در عصر غیبت و انتظار و منتظران پرداخته است.
جلد سوم شامل: حوادث ظهور تا حکومت حضرت مهدی پرداخته است. ایشان در این کتاب مجموع درس‌ها را در ۱۵ درس تنظیم نموده است. عناوین درس‌ها عبارتند از: جهان در آستانه ظهور، شرایط ظهور حضرت، زمینه سازی و زمینه سازان ظهور، قیام‌های پیش از ظهور، دشمن‌شناسی، اعتقاد به مهدویت، نشانه‌های ظهور، نشانه‌های قیامت، ظهور حضرت مهدی، قیام جهانی حضرت، دشمنان امام مهدی هنگام قیام، یاران و یاوران، امدادهای غیبی در قیام امام مهدی، آسیب‌شناسی عرصه مهدویت و کتاب شناسی.
جلد چهارم شامل: مجموعه مباحثی در مورد امام مهدی علیه السلام و حکومت جهانی آن امام و ویژگی‌های این حکومت است. این کتاب به صورت درسنامه و برای آموزش دانش‌پژوهان مؤسسه مهدویت تدوین شده و حاوی مهم‌ترین مباحث مربوط به ظهور و غیبت امام مهدی و مشخصات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی حکومت ایشان است.