کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 80
نام کتاب: التحقیق فی نفی التحریف فی القرآن الشریف
مصنف: السید علی الحسینی المیلانی
موضوع: تفسیر القرآن BP69
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: «التحقیق فی نفی التحریف عن القرآن الشریف» نوشته سیدعلی حسینی میلانی ، کتابی است که به نقد و بررسی شبهه تحریف قرآن کریم در منابع روایی و علمی اهل سنت و شیعه پرداخته و تحریف ناپذیری قرآن را براساس آیات قرآنی و روایات وارده از معصومین علیهم‌السّلام اثبات می‌کند.
در بخش اول این کتاب ابتدا گفتار بزرگان شیعه همچون ابن بابویه قمی ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ، شیخ طبرسی ، ابن طاووس ، علامه حلی ، شیخ بهایی و... را در نفی تحریف یادآوری شده و سپس ادله شیعه درباره عدم وقوع تحریف در قرآن کریم را که عبارتند از آیاتی از قرآن کریم، احادیث وارده از معصومین علیهم السلام، گفته عمر «حسبنا کتاب الله»، اجماع ، تواتر قرآن، اعجاز قرآن و غیره، یادآور می‌شود. در فصلی دیگر از کتاب احادیث دال بر وقوع تحریف که در کتب شیعی فراهم آمده است مورد نقد قرار می‌گیرد. در ادامه به نقد و پاسخ دهی شبهاتی که در پرتو برخی احادیث شیعی در مورد تحریف قرآن ایراد شده پرداخته می‌شود. سپس راویان احادیث تحریف در منابع شیعی معرفی و جایگاه ایشان از نظر علم رجال و حدیث مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در بخش دوم کتاب به بررسی دیدگاه اهل سنت در مورد شبهه تحریف پرداخته شده و احادیث تحریف در منابع سنی و راویان این احادیث مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
همچنین شبهاتی که از طریق این گونه احادیث ایراد شده مطرح و بدانها پاسخ داده شده است. سپس به بیان نظرات و دیدگاههای اهل سنت در مورد موضوع تحریف و احادیث وارد شده در این باب پرداخته شده است. نویسنده فصلی دیگر از کتاب را به نقد و بررسی روایات وارده درباره وقوع خطا در قرآن، احادیث وارده در باب جمع و تدوین قرآن و احادیث نقصان قرآن اختصاص داده است. در آخرین فصل از کتاب هم به نقد و بررسی صحیح بخاری و صحیح مسلم که از مهمترین منابع روایی اهل سنت‌اند پرداخته شده است. در این فصل دیدگاه عالمان سنی درباره دو شخصیت بخاری و مسلم و نیز صحیح مسلم و صحیح بخاری بیان شده و در نهایت درباره عدالت و دانش صحابه مطالبی مطرح شده است.