کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 858
نام کتاب: معجزات النبی (ص)
مصنف: ابن کثیر الدمشقی
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: T-14-5-20
تعریف کتاب: معجزات النبى(ص)، كتابى است كه دربارۀ معجزات پيامبر(ص) نگاشته شده است. مطالب اين كتاب از اثر ارزشمند ابن كثير دمشقى با نام «البداية و النهاية» كه بسيارى از معجزات حضرت ختمى مرتبت را گردآورى كرده، اخذ شده است.

نويسنده تنها به ذكر اين معجزات بسنده نمى‌كند، بلكه در برخى موارد به بحث و استدلال در مورد آنها نيز مى‌پردازد. معجزات پيامبر به دو نوع معنوى و حسى قابل تقسيم است. از جمله معجزات معنوى پيامبر اكرم(ص)، بلكه بزرگترين معجزه، قرآن كريم است كه با تركيب اعجازآميز خود جنّ و انس را به تحدّى فراخوانده است. سيره پيامبر، اخلاق، گفتار و كردار حضرت نيز از معجزات معنوى به شمار مى‌رود. از جمله معجزات حسى حضرت هم مى‌توان به شق القمر، ردّ الشمس و غيره اشاره نمود. در بخش معجزات زمينى حضرت از معجزاتى؛ چون: جوشيدن آب از ميان انگشتان حضرت رسول(ص)، فرمانبردارى درخت از حضرت، بركت يافتن غذا به جهت حضرت، نالۀ نخل خشكيده به جهت اشتياق به پيامبر، تسبيح گفتن ريگ و سنگريزه در كف دست حضرت و غيره ياد مى‌شود.

داستان مباهله، پاسخ حضرت به مسائلى كه از ايشان پرسيده مى‌شد، بشارت كتب انبياء گذشته به بعثت پيامبر اسلام، اخبار غيبى؛ همچون خبر از فتنه‌هايى كه در اواخر خلافت عثمان روى داد، خبر از فتنۀ خوارج، خبر از شهادت على(ع) و حسين بن على(ع) و خبر از ائمۀ اثنا عشرى كه همه از نسل قريش‌اند و غيره از جمله معجزات حضرت به شمار مى‌رود. در آخر كتاب هم بابى به آنچه كه به پيامبران گذشته و نبى مكرم اسلام از جانب خداوند عنايت شده، اختصاص يافته است.