کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 872
نام کتاب: ریاحین الشریعة ج1
مصنف: ذبیح الله محلاتی
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-440-000-3
تعداد جلد: 6
شماره قفسه: T-12-6-4
تعریف کتاب: رَیاحینُ الشَّریعَه در ترجمه بانوان دانشمند شیعه تالیف ذبیح الله محلاتی(۱۳۱۰-۱۴۰۶ق)، کتابی به زبان فارسی است که به معرفی بانوان دانشمند شیعه می‌پردازد. مولف، کتاب را با شرح زندگانی حضرت زهرا(س) آغاز و با مناقبی از او به پایان داده است. وی دو جلد نخست را به زنان نامدار از خاندان اهل بیت (ع) اختصاص داده و در جلدهای بعدی بانوان شیعه را به ترتیب الفبا معرفی کرده است. در جلد پایانی نیز به زنان مشهور و صاحب اثر غیرشیعی، از زمان حضرت آدم تا دوره قاجار پرداخته است.

از ویژگی های این اثر، توضیح مختصری است که نویسنده در آغاز و پایان هر جلد درباره محتوای آن جلد و جلد بعدی ارائه کرده است. دارالکتب الاسلامیه این کتاب را در ۶ جلد چاپ کرده است.

موضوع این کتاب در شرح حال بانوان دانشمند شیعه است. به گفته محلاتی بسیاری از شخصیت‌های زن شیعه که در منابع دیگر نیامده است در این کتاب معرفی شده‌اند.
• جلد نخست و نیمی از جلد دوم این کتاب به القاب، کنیه‌ها، ولادت، معجزات، مناقب، سیره و اخلاق و کیفیت شهادت حضرت زهرا(س) می‌پردازد. نیمه دوم، جلد به زندگانی حضرت آمنه، خدیجه، ام سلمه، عایشه، دختران پیامبر(زینب، ام کلثوم و رقیه) و فضه خادم آن حضرت اختصاص دارد.
• جلد سوم این کتاب سه فصل دارد؛ در فصل نخست درباره مادران ائمه به اختصار توضیحاتی داده شده است. نویسنده در فصل دوم زندگی حضرت زینب(س) شامل ولادت کنیه‌ها والقاب، علم، فضایل، وقایع کربلا، خطبه‌ها، سخنرانی‌ها در کوفه و شام و... مطالبی ارائه نموده است و در ادامه این فصل به بررسی شخصیت سایر بانوان کربلا می‌پردازد.
از فصل سوم به بعد وارد بررسی شخصیت و شرح حال بانوان دانشمند شیعه می‌شود، فصل سوم جلد سوم به حرف الف بانوان شیعه می‌پردازد.
•جلد چهارم از حرف ب تاآخر حرف عین و جلد پنجم از حرف ف تا آخر الفبا را شامل می‌شود.
در فصل دوم جلد ۵ و جلد ششم به شرح حال مشاهیر بانوان امت‌های گذشته مثل حوا، ساره همسر ابراهیم، آسیه همسر فرعون تا عصر قاجار چون پروین اعتصامی پرداخته است. مولف در مقدمه جلد ششم می‌گوید این جلد اختصاص به بانوان شیعه ندارد، بلکه هر بانویی که کمال، شهرت یا آثاری داشته است را معرفی کرده است. او سرانجام کتاب را با مناقبی از حضرت زهرا(س) به پایان می‌برد.