کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 873
نام کتاب: کفایة الطالب فی مناقب علی بن ابی طالب (ع)
مصنف: یوسف شافعی
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: T-14-5-26
تعریف کتاب: کِفایَةُ الطّالب فی مَناقِب عَلیّ بْن اَبی طالب(ع) کتابی به زبان عربی اثر محمد بن یوسف گنجی شافعی عالم شافعی مذهب متوفای ۶۵۸ق، درباره مناقب علی بن ابی طالب(ع) است. در این کتاب از فرزندان علی بن ابی طالب نیز یاد می‌شود. کفایة الطالب مشتمل بر صد باب است.

کفایة الطالب، مجموعه احادیثی را شامل می‌شود که از زبان مبارک پیامبر اکرم(ص) در بیان شأن و عظمت و مناقب مولای متقیان امام علی(ع) نقل شده است. مؤلف تمام احادیث را با ذکر سلسله اسناد راویان نقل نموده و سپس با توضیحی کوتاه پیرامون هر حدیث و سند آن، یک یا چند منبع را از منابع معتبر نزد اهل سنت برای آن معرفی کرده است.

این کتاب مشتمل بر ۱۰۰باب در مناقب امیرالمومنین علی(ع) است که شامل مباحثی نظیر صحت خطبه غدیر رسول اکرم(ص)، محبت و دوستی علی(ع) و فضیلت آن، بیان شدت محبت خدا و رسول خدا به علی(ع)، کفر بودن سبّ (دشنام دادن به) علی(ع)، ویژگی‌های اختصاصی علی(ع) و... است.

گنجی در میان بابها افزون بر فضایل و مناقب امام (ع)، بخش‌هایی پیرامون شأن و فضیلت همسر آن امام یعنی فاطمه زهرا (س) و نیز دو فرزند ایشان، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) سخن رانده شده است. همچنین روایاتی مربوط به حادثه کربلا و شهادت امام حسین(ع) آورده شده و نیز نام یاران آن حضرت که در روز عاشورا در رکاب ایشان به درجه شهادت نایل گشتند برده شده است.