کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 903
نام کتاب: الفصول المهمة فی معرفة الائمة ج1
مصنف: ابن الصباغ المالکی
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-5985-99-4
تعداد جلد: 2
شماره قفسه: T-12-1-11
تعریف کتاب: ألفُصولُ ألمُهمّة فی مَعْرِفَة ألأئمَّةکتابی به زبان عربی درباره زندگانی دوازده امام، اثر ابن صباغ مالکی (متوفای ۸۵۵ق) نویسنده سنی مذهب قرن نهم است. ابن صباغ در این کتاب برای هر امام فصلی اختصاص داده و با عناوینی مشخص، مطالب ویژه هر امام را مورد بررسی قرار داده است. استفاده گسترده ابن صباغ از منابع گوناگون شیعی و سنی ضمن اینکه ارزش علمی و تاریخی کتاب را نشان می‌دهد، از تتبع و تحقیق گسترده او نیز حکایت دارد.

ابن صباغ فصل‌های کتاب را بر اساس هر یک از امامان شیعه در ۱۲ فصل آورده که در ذیل هر کدام از آنان فصول متعددی آورده است. البته زندگانی امام علی(ع)، امام حسین(ع) و حضرت مهدی(ع) را با تفصیل بیشتری مطرح می‌کند و شاید بتوان گفت یکی از ویژگی‌های مهم کتاب الفصول المهمة این است که حوادث عصر خلافت علی(ع) را با جزئیات آن نقل کرده است به طور نمونه درباره جنگ‌های جمل، صفین و نهروان، تعداد نفرات طرفین و تعداد کشته شدگان آنها و امکانات هر یک از طرفین را با دقت ذکر کرده است.

در عین حال برخی از دیدگاه‌های طرح شده در این کتاب با دیدگاههای مرسوم نویسندگان شیعه همخوان نیست. مانند ازدواج عمر با ام کلثوم و گزارش اختلاف میان امام حسن مجتبی با امیرالمومنین(ع)