کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 904
نام کتاب: فرائد السمطین ج1
مصنف: ابراهیم ابن محمد خراسانی
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 2
شماره قفسه: T-13-6-12
تعریف کتاب: فَرائدُ السِّمْطَیْن فی فَضائل المُرْتَضی و البَتول و السِّبْطَیْن و الأئمّة مِن ذُرّیتهم علیهم السلام، کتابی درباره فضائل امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، حسنین(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع)، اثر ابراهیم بن محمد جوینی (۶۴۴-۷۳۰) عالم اهل سنت است. در جلد اول کتاب، به فضائل امام علی(ع) و در جلد دوم به فضائل عترت پیامبر(ص) پرداخته شده که علاوه بر امیر المومنین(ع) شامل فاطمه زهرا(س)، حسنین(ع) و ائمه دیگر تا حضرت مهدی(ع) است. کتاب از امام سوم به بعد، تنها درباره امام رضا و امام زمان مطالبی دارد و نویسنده درباره دیگر ائمه به ذکر احادیثی کلی، بسنده کرده است.

واژه "سمطین" که در عنوان کتاب آمده است به معنای دو رشته مروارید و "فرائد السمطین" به معنای دو رشته مروارید بی مانند است که به دو جلد این کتاب اشاره دارد. محتوای کتاب بیشتر احادیثی است که در کتب شیعیان نیز یافت می‌شود. جلد اول اختصاص به بیان فضائل امام علی(ع) در زبان رسول خدا(ص) دارد. در جلد دوم پس از نقل آیاتی که در شأن اهل بیت نازل شده به احادیثی که راجع به فاطمه زهرا و حسنین(ع) است می‌پردازد. روایات نقل شده در جلد دوم بیشتر سمت و سوی شیعی دارد و از کتاب‌ها و دانشمندان شیعی در نقل این احادیث بهره برده است.
مؤلف در عین حال، روایتی درباره عدم ایمان ابوطالب آورده و درباره صحابه احادیثی نقل کرده که از آن جمله تمجید رسول خدا(ص) از عده‌ای از صحابه است.