کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 935
نام کتاب: دولت ایوبیان
مصنف: محمد علی سهیل طقوش
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-93906-1-8
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: T-12-6-34
تعریف کتاب: پس از تجزیه امپراتوری بزرگ سلجوقی که با مرگ ملک شاه در سال 485ق / 1092م. رخ داد، خاندان های حکومتگر مستقلی ظاهر شدند که از قبل در خدمت سلاجقه بود. یکی از آنها اتابکان زنگی در موصل بودند که در مناطقی از عراق و شام حکومت می کردند. آق سنقر، از یاران نزدیک ملک شاه بود که از جانب او به «قسیم الدوله» ملقب شد و امارت حلب را از مخدوم خود گرفت و فرزندانش، عمادالدین و نورالدین در موصل و حلب دو سلسله محلی اتابکان موصل (521-630 ق / 1127-1233 م) و اتابکان حلب (541-577 ق / 1146-1181م) را تأسیس کردند. در نخستین سالی که اتابکان در حلب بودند، خاندان گروهی از کردهای روادی آذربایجان، که مقدر بود در آینده با نام «ایوبیان» بر بخش عظیمی ازجهان اسلام حکومت کنند، به خدمت آنان درآمدند; از جمله دو برادر به نامهای اسدالدین شیرکوه و نجم الدین ایوب.
با ضعف دولت فاطمی مصر و ورود اتابکان حلب در معادلات سیاسی مصر، این خاندان کردتبار در دولت فاطمی به منصب وزارت رسیدند و صلاح الدین، فرزند نجم الدین، مؤسس دولتی بزرگ به نام «ایوبیان» در مصر، شام و جزیره فراتیه شد.
کتاب حاضر به تفصیل تاریخ این دولت بزرگ را از آغاز تا انجام گزارش کرده است. دکتر محمد سهیل طقّوش نویسنده محترم کتاب و استاد تاریخ دانشگاه لبنان، در مجموعه درس هایی از تاریخ اسلام، سلسله های حکومتگر اسلامی را بررسی کرده است. اطناب در سخن که خواننده را خسته می کند، تعصب نسبت به تاریخ تشیع، و مبالغه درباره صلاح الدین از ویژگیهای اوست. درباره دولت ایوبی، پیش از او نویسندگان غربی و عربی، مانند استانلی لین پول، هامیلتون گیپ، دیوید جاکسون، محمد مصطفی زیاده، السید الباز العرینی، سعید عبدالفتاح عاشور، زبیده محمد عطا و درید عبدالقادر نوری آثار خوبی برجای گذاشته اند، اما این کتاب که چند سالی از نشر آن می گذرد، جدیدترین اثر در این باره است که به ترجمه آن مبادرت شده است. نویسنده در پانزده فصل، زمینه های تاریخی شکل گیری دولت در مصر، ورود ایوبیان به شام و جزیره، روابط با دولتهای اسلامی ، بیزانس، صلیبی ها، شخصیت صلاح الدین و وضعیت دولت ایوبی پس از صلاح الدین را بررسی کرده است.